Cari Blog Ini

nuffnang

10 Feb 2016

Jogja Muzium Caraton

Masih lagi bercerita tentang hari ke 2. Turun dari Merapi kami ke hotel untuk sarapan pagi.nadib baik masih ada sarapannya untuk kami biarpun kami dah terlewat. Seronok sangat di Merapi. Siap makan kami ke Muzium Caraton.

Kebetulan sewaktu kami ke Muzium Caraton ada persrmbahan spa lagi kami ambil peluang lah untuk menysksikan kelembutan gerak tari si penari. Biarpun berbadan sado, tapi gerak tarinya sangat lembut. Rezeki kami bergambar dengan penari trafisional Muzium Caraton.

Cantikkan warna merah kuning.lanmbang kemegahan pemerintahnya... Seronok juga kami dengar sejarah pemerintah pemerintahnya.ingatkan bukan islam..rupanya islam..

Pening..ada yang kawin 9 orang ada yang kaein 17 orang, 6orang dan yang paling bagus pemerintah terbaru hanya seorang isteri dan ada 5 puteri.semuanya perempuan. Rugikan, tak ada waris untuk mewarisi tahta baginda.
Tempat bermain alat musik. Cantik dan bersih sahaja tempatnya. Ramai pekerja penjaga istana. Pekerjannya dari turun temurun.diwarisi tak ada orang luar.

Petunjukan wayang kulit. Ramai pemainya.tak ada rezeki lami nak tengok. Pertunjunkan pada hari rabu dan kami kesana hari khamis.

           
Naga lambang kekuatan sesebuah negara
Lambang kebesaran Jogja.

Banyak bercerita tentang keturunan pemerintah jogja. Raja 1hinggalah ke raja 8 pemerintah sekarang. Mereka beragama Islam.tapi kawin ramai, paling ramai 17 orang ada anak 40 haha...hebatkan. Tapi pemerintah sekarang hanya ada seorang isteri dan 5 orang anak perempuan. Kesian, jika baginda meningal anak anaknya tak dapat nak sambung memetintah. Tapak pemetintahan akan jatuh kepada adik baginda.bagi sesiapa yang berminat dengan sejarah Jogja boleh la ke Muziun Caraton. Muziun ni sebenarnya istana, masih lagi digunapakai untuk istiadat yang negara.
Oklah.jumpa lagi di entry Borobudur. Petang nanti kami akan kesana.
Bersambung.
Borobudur



Tiada ulasan:

 photo comment6copycopy.png

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan