Cari Blog Ini

nuffnang

14 Okt 2015

Seharian di Sindang Gila Rinjani, Lombok

Assalamualaikum hari ke tiga di Lombok... Perjalanan kami dari Gili Trawangan ke Lombok mengambil masa lebih kurang 35 minit. Ombak yang kuat, dan bergelora membuatkan kak  Yana Halim, pening pening.. Kesian sangat... Mukanya pucat dan tak bermaya. ... Kami fikir, kami tak akan kemana mana mungkin hanya berehat di hotel memandangkan kawan kami yang sangat lemah.

Selepas makan tengahari, mila memberikan kak yana ubat angin, mengurut lehernya dengan fire bam CNI dan memberikannya minum air bergas. Selepas sendawa beberapa kali.Alhamdulillah kak yana makin bertenaga.... Yes..yes.. air terjun sindang gile kami akan kesana kerana hotel kami melewati jalan ke gunung rinjani.

         Perjalan ke air terjun sindang gila...rinjani.
Jom kita jungle traking... Wah dah lama tak masuk hutan ni.nasib baik jalannya dah tersedia... Tapi penat juga naik turun tangga... Kak yana are u redy...
Cayalah kak yana... Lebih kurang 20 minit kami sampai ke air terjun pertama.

Masya Allah cantik sangat air terjunnya, ada tempat persalinan pakain.ramai juga pelancong ke sini.

Di bawah air terjun.angin kuat sangat. Sedap air sejut menimpa badan...macam terapi jadinya....best rugi jika sampai ke Lombok tak datang ke sini.

 Melintasi air sungai yang cetek dan berbatu licin.

Berdebar debar disini, Mila sebenarnya seorang yang gayat. Mila langsung tak pangdang ke bawah..yang Mila tengok hanyalah langkah kaki kak yana...

Happy sangat dah 15 tahun mila tak aktif dalam panjat gunung, bukit or air terjun... Dulu dulu waktu remaja..suka sangat ikut aktiviti macam ni .Belia 4B dan  Pengakap Muda dan rRakan Muda Rekriasi.

Anak tangga yang kecil kecil.nasib naik..jika turun...pasti gayat....

Sempat lagi bergambar, biarpun kami kepenatan

Akhirnya kami sampai juga ke air terjun ke 2.. Ya Allah cantiknya ciptaanMu.. Mila bersyukur kerana diberi rezeki untuk sampai ke sini.. Dan disini kami berjumpa dengan 4orang remaja dari Johor dan 9 orang dari universiti Terengganu.jom bergambar.

Meriahkan..mereka ni spoting sangat.berlatar belakangkan air terjun Sindang Gile di Rinjani.

Kenangan yang tak akan dilupakan.ok dah penat jom.balik....

Perjalanan balik melalui trowong lebih kurang 15 meter.keadaan dalam trowong sangat gelap, memerlukan lampu suluh. Perlu berjalan dengan berhati hati kerana terdapat banyak besi yang merbahaya, air yang agat deras di dalam trowong dan batu batu tajam diatas... Satu keistimewaan untuk mereka yang rendah ye...
Tara..dah selamat alhamdulillah.abaikan muka Mila yang garang tu ye..penat sebenarnya...

Ok..kita jalan sikit lagi..panjat tangga...turun tangga dah sampai. Hari yang sangat best.. Lombok sangat best... Jom kemana kita selepas ini.entry berikutnya.

Tiada ulasan:

 photo comment6copycopy.png

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan