Cari Blog Ini

nuffnang

24 Ogo 2015

Terkilan..

Assalamualaikum.Jumaat lepas, lambat p kerja lalu kawasan sekolah..tiba tiba kensngsn lalu bermain fifikiran...rindu sangat pada ayah ..

Teringat zaman sekolah, rendah .lebih kurang 25 tahun yang lepas.. Keluar je pintu pagar sekolah...mata terus mancari dimana ayah .. Dulu di kampung, waktu balik sekolah banyak motosikal...ibu atau bapa ramai yang berbual mesra antara satu sama lain.menanti waktu habis persekolahan...

Dulu dulu,ayah selalu datang ambil lambat.ada kalanya berjalan kaki dah separuh jalan dan kadang kadang berjalan kaki sampai rumah...dibawah cahaya matahari pukul 2 ptg berjalan sorang sorang...waktu tu rasa sedih sangat... Tapi aku tau,ayah tak sengaja ayah sibuk dengan kerja mencari rezeki aku dan yang lain, aku redha..

zaman dulu dunia masih aman.jika zaman sekarang dah lama rasanya aku kena culik sebab jalan balik ke rumah melalui jalan raya besar.jalan raya utama kota bharu ke kuala lumpur dan tak ramai yang berjalan kaki sebenarnya...

Hari ini, tiada lagi motosikal.yang kelihatan kereta kereta besar dah mewah membanjiri kawasan persekolahan... Ibu bapa tak semesra dulu.masing masing bersama hp ditangan dan menunggu di dalam kereta.ada ekon...tak panas...

Hati tiba tiba rasa sayu,melihat ibu bapa ysng sabar menunggu....aku...aku terlalu sibuk dengan kerja, tak pernah sekalipun mengambil anakku disekolah,  tugas itu aku serahkan kepada drive bas... Aku rasa aku kehilangan sesuatu... Manik manik halus tiba tiba membasahi pipiku...

Nikmatnya hidup, andai pergi dan balik sekolah si anak, aku mampu uruskan dengan sendiri..bahagia dan ceria sangat...melihat kesibukan dan kekalutan ibu dan ayah...ada yang memangil mangil anaknya.. Satu suasana yang indah dipandangan mataku...
Insya allah suatu hari..aku ingan mekuangkan masa bersamamu..nik muhammad haziq.

Tiada ulasan:

 photo comment6copycopy.png

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan